Projekt „W drodze do wolności”

_IMG_""

04 października, w ramach tego projektu, w Szkole Podstawowej im. Majora Henryka Dobrzańskiego ps. „Hubal” w Dobromierzu, odbyła się inaugurująca konferencja adresowana do nauczycieli i uczniów klas ósmych szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych województwa świętokrzyskiego.

Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach we współpracy z Biurem Edukacji Narodowej Delegatury Instytutu Pamięci Narodowej w Kielcach pod patronatem Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty jest realizatorem projektu edukacyjnego „W drodze do wolności”.

 

Ideą projektu jest prezentacja kluczowych w historii polskiego narodu wydarzeń, które ukształtowały Polskę jako wolne i niepodległe państwo. Priorytetem jest także, aby jak najszerszy krąg odbiorców przyswoił i utrwalił wiedzę o najważniejszych wątkach ostatniego stulecia w dziejach państwa i narodu.

Tematem przewodnim konferencji cyklu „W drodze do wolności” był Rok 1939- Pierwszy Rok Walki. Zaprezentowane przez pracowników Biura Edukacji Narodowej Delegatury IPN w Kielcach wykłady, pozwoliły uczniom poznać i utrwalić najważniejsze informacje o wydarzeniach oraz wiodących postaciach z tego okresu.

Nauczyciele zyskali możliwość zapoznania się z najnowszymi ustaleniami historyków. Warsztaty poszerzyły nauczycielom ich wiedzę i umiejętności w zakresie stosowania narzędzi TIK, gier i myślenia wizualnego. Udział w warsztatach przyczynił się do realizacji celów i wymagań zapisanych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

Edukacja historyczna umożliwia rozbudzanie zainteresowań uczniów własną przeszłością, kształtowanie więzi z krajem ojczystym, świadomości obywatelskiej, postawy szacunku i odpowiedzialności za własne państwo, budzenie poczucia godności i dumy narodowej, budowanie szacunku dla innych ludzi oraz dokonań innych narodów i państw. Znajomość historii wzmacnia poczucie miłości do Ojczyzny, szacunku i przywiązania do tradycji oraz przeszłości własnego narodu oraz jego osiągnięć. Działania te sprzyjają krytycznemu odnoszeniu się do przeszłości, rozumieniu teraźniejszość i odpowiedzialnemu budowaniu przyszłość.

Robert Dzierzgwa