Uczniowie z Dobromierza wzięli udział w Europejskiej Nocy Muzeów

_IMG_""

Europejską Noc Muzeów 2022, zaczęliśmy w sobotę 14 maja, od zwiedzenia Muzeum Regionalnego w Opocznie. Na wstępie spotkaliśmy się z członkami Grupy Rekonstrukcji Historycznej 25. Batalionu Korpusu Ochrony Pogranicza „Czortków”. Niezwykle barwne opowieści o służbie ochrony wschodnich granic Polski przeniosły nas w realia II Rzeczypospolitej.

Następnie pod opieką przewodnika zostaliśmy oprowadzeni po bardzo ciekawym muzeum odnoszącym się do regionu opoczyńskiego. Dowiedzieliśmy się o historii miasta, zobaczyliśmy wiejską izbę, stroje regionalne i domowe ówczesne wyposażenie. Ponadto salę i wystawę poświęconą Naszemu Patronowi, pistolety, karabiny i uzbrojenie wojskowe.

O godzinie 18:00 uczestniczyliśmy w wykładzie Pani Ewy Pawlus „Czy na pewno Żelazny Major? Służba Henryka Dobrzańskiego w Wojsku Polskim w latach 1921-1939”. Pani Ewa przybliżyła nam mniej znane wątki z życiorysu „Hubala”.

W kolejnej części spotkania odbyła się promocja książki Pana Jacka Lombarskiego „Śladami majora Henryka Dobrzańskiego Hubala. Ostatnie dni”, której egzemplarz wraz z dedykacją autora przekazał nam Pan Dyrektor Muzeum.

W trakcie spotkania Pan Marcin Szymański, członek Stowarzyszenia Ułanów im. Oddziału Wydzielonego Wojska Polskiego wspomniał postać Pułkownika Mariana Zacha, który w symbolicznym dla nas dniu 30 kwietnia, odszedł na wieczną wartę. Był Przyjacielem Naszej Szkoły i wzorem patrioty Polaka, a przede wszystkim dobrego i serdecznego Człowieka.

Niezmiernie miło było usłyszeć słowa o naszej placówce, którą stawia się jako wzór na drodze wychowania nie tylko patriotycznego.

Na naszych uczniów czekały także ciekawe atrakcje w postaci pokazu pojazdów wojskowych z okresu II wojny światowej, pochodzących z kolekcji Adama Kwiela (Stoewer Typ 40 Kfz.1 oraz Borgward L 1400 Hansa Lloyd) oraz prezentacja.

Z Opoczna udaliśmy się do Maleńca na dalszą część naszej wędrówki po muzeach. Tym razem zwiedziliśmy teren Zabytkowej Fabryki Żelaza w Maleńcu. Na terenie zakładu powitał nas Pan Dyrektor Dr Maciej Chłopek, który w stroju z dawnej epoki był przewodnikiem po fabryce, przy tym barwnie i ciekawie opowiadał o powstaniu i latach świetności malenieckiego zakładu.

Zobaczyliśmy uruchomione koło wodne, pracę dawnych maszyn, a na koniec pokaz ręcznie wyprodukowanych gwoździ i podków. Na trasie zwiedzania obserwowaliśmy także autorską wystawę obrazów Łukasza Milaka-Kalinowskiego (ur. 1984 roku), określanego mianem „malarza nadrealizmu”. Jego prace porównywane są często do twórczości Zdzisława Beksińskiego. Obok znakomitej techniki malarskiej, jego twórczość cechuje pełna swoboda artystycznych poszukiwań, bez ograniczania się do norm estetyki, rozumu i logiki.

Wnętrza dawnej fabryki żelaza w Maleńcu nasycone były dymem i nastrojową muzyką. Na zakończenie spotkaliśmy się przy ognisku, gdzie mnóstwo wymian spostrzeżeń przeplatało się ze wspomnieniami.

Wspaniała wyprawa, a przy tym jak zwykle w obu miejscach usłyszeliśmy jak grzeczni i kulturalni są nasi wychowankowie. Miód na nasze serce. Ogromnie dziękujemy za wspólny czas. Do zobaczenia w przyszłym roku!