Ponad 4 – letni okres wdrażania w naszym przedszkolu w/w innowacji pedagogicznej pozwolił na utwierdzenie nas w przekonaniu ze obrana przez nas droga ma wielki sens. Przedszkolaki stają się o wiele bardzie samodzielne, powierzanie im odpowiedzialności za wykonanie zadania skutkuje samodyscypliną. Są bardziej opiekuńcze i życzliwe w stosunku do swoich kolegów i jeśli widzą taką potrzebę, chętnie służą pomocą. Stają się bardziej aktywne, wykazują większą inicjatywę, co zauważają również w domu rodzice. Co więcej, same dzieci starają się zainteresować rodziców swoimi zadaniami i obowiązkami w przedszkolu. Zwizualizowane instrukcje dają im poczucie wiedzy na temat tego, co robią bez zbędnego tłumaczenia i werbalizmu. Są także świadome procesu edukacyjnego, do którego podchodzą bardziej entuzjastycznie i odpowiedzialnie.
Pierwsze zetkniecie grona pedagogicznego naszego przedszkola z pedagogiką planu daltońskiego miało miejsce podczas spotkania, które przeprowadziła pani Katarzyna Dryjas. Nawiązanie współpracy z Prezesem Polskiego Stowarzyszenia Dalton oraz dwukrotna wizyta studyjna w kierowanym przez panią prezes Przedszkolu nr 16 w Ostrowcu Świętokrzyskim pokazały, „że to naprawdę działa”. Dlatego też kadra naszego przedszkola cyklicznie bierze udział w organizowanych przez Polskie Stowarzyszenie Dalton szkoleniach i konferencjach. Zimą nauczycielki: p. Urszula Stanik, p. Monika Ławińska, p. Edyta Szymczyk uzyskały certyfikaty po ukończeniu ostatniego już III modułu szkoleń z zakresu edukacji daltońskiej. Zdobyte wiadomości sukcesywnie przenoszą na grunt naszego przedszkola.
Nasza codzienna praca – rozwiązania praktyczne – co udało nam się zrobić?
Każda sala została odpowiednio przygotowana do realizacji Planu Daltońskiego. Dzięki niestandardowym środkom dydaktycznym, organizacji przestrzeni, wydzieleniu miejsc do działań tematycznych i zgromadzeniu w nich odpowiednich materiałów dydaktycznych, dzieci mają ogromna szansę na swobodne podejmowanie samodzielnych działań. Elementem, który im w tym pomaga, wykorzystywanym w naszej codziennej pracy jest wizualizacja procesów. Opiera się ona na barwnych ilustracjach przedstawiających w sposób symboliczny różne procesy oraz działania podejmowane przez dzieci.
Wizualizujemy następujące po sobie: dni tygodnia, dni miesiąca, miesiące w roku, pory roku czy kolejne urodziny poszczególnych dzieci (kalendarz urodzin). Wizualizujemy planowanie kolejnych czynności. Każdy poranek w przedszkolu to wspólne planowanie dnia. Wspólnie z dziećmi nauczycielka umieszcza na tablicy obrazki przedstawiające kolejne czynności zaplanowane przez nauczyciela. Dzieci doskonale orientują się, co będą za chwilę robić i czują się współodpowiedzialne za realizację planowanego dnia. Znając występujące po sobie poszczególne etapy dzieci czują się bezpieczne.
Każdy dzień w klasie rozpoczyna się od zaznaczenia swojej obecności na tablicy i pogody w kalendarzu pogody. W każdej z sal znajdują się tablice zadań przeznaczonych do realizacji w danym tygodniu. Karty pracy są różnorodne, dostosowane do wieku i możliwości dzieci. Salę zdobią daltońskie zegary wizualizujące dzieciom czas wykonywania pewnych działań. Działania daltońskie skierowane są również na pracę w parach i zespołach zadaniowych. Stosowane są umowne sygnały np. do sprzątania zabawek.
Powyższe priorytetowe działania zbliżyły naszą placówkę do certyfikacji, która mamy nadzieję odbędzie się już w maju.
Dyrekcja